tirsdag 21. februar 2012

Lengre perspektiv

I dag tar jeg for meg Oslo Børs sin hovedindeks i et litt lengre perspektiv. Jeg har matchet tidligere tider mot utviklingen fra bunnen okober 2011 og til nå (trykk på bildet for full størrelse):


 Det som vises her er de 30 mest sammenlignbare tilfeller siden 1983. Følgende punkter er påfallende i min analyse:
  1. Trenden har historisk vært fremdeles opp. Gjennomsnittlig stigning (grønn linje) viser at indeks kan gå mot 440 i løpet av mars. Standardavviket er ikke så stort (grønt område) og med antagelse av en tilnærmet normalfordeling så bør 68% av alle tilfeller ligge i området 420-460 ved slutten av neste måned. Det er altså svært liten nedside fra i dag.
  2. De neste ukene har det tidligere vært normalt med en konsolidering/nedgang. Dette vises godt i det blå søylediagrammet som viser antall tilfeller som stiger høyere etter N dager. I de neste 3 ukene er det færre tilfeller enn vanlig som går høyere (historisk snitt vises som mørk strek).
Spesielt observasjon 2) forsterkes om man ser på bar de 10 mest sammenlignbare tilfeller:


Her vises tydelig at i flere tilfeller så har indeks falt ned mot en imaginær trendlinje i området 405-415. I 3 tilfeller ble også denne trenden brutt  men ikke mer enn at indeks til slutt landet rundt 400 ved mars sin slutt.

Med fokus på oppsiden så er det igjen verdt å merke seg 1) - nemlig at trenden har tradisjonelt vært videre opp. Er det skikkelig bullish så kan det fort gå opp mot og over 460.

2 kommentarer:

  1. Gomoku,
    Jeg har fulgt innleggene dine på bloggen, via din annonsering på HO, i et års tid.

    Jeg synes tilnærmingen din, basert på mulige gjentagende mønstre, er et nyttig supplement til å vurdere aksjemarkedet.

    Jeg kan ikke huske å se at disse mønstrene noen gang har vist et så entydig bilde som de gjør nå. Konklusjonen må være at dersom man allerede sitter long med OK profittbuffere, er det bare å sitte. Står man på sidelinjen kan man ev. vente på mulig korreksjon før man går long.

    Mvh,

    Silberman

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig tilbakelding Silberman.

    SvarSlett

Populære innlegg