onsdag 27. oktober 2010

Gevinstsikring?

Jobekk spurte i dag om hvor lenge jeg har tenkt å holde på mine bulls. Jeg kjøpte de fleste av dem for 57.90 den 3. september men var også innom før det i slutten av august. Det er snart 10 kroner siden og gevinsten ved åpning i morgen ventes å ligge på nesten 16%. Jeg har vært heldig og blitt med på det meste av en lang opptur denne høsten. Klikk på dette chartet og se på hvor vi står:


Det chartet viser er utviklingen til OSEBX siden fallet i april 2010. Sommeren var meget turbulent og vanskelig. Bunnen ble satt i begynnelsen av juli. Så gikk det i bølger oppover og svingtrading var tingen. Den blå trendkanalen kan være en indikasjon på en mellomlang trend mens den store stiplede trendkanalen viser utviklingen siden finanskrisens bunn høsten 2008. Ny høyere bunn ble satt i slutten av august og deretter har det stort sett bare gått en vei. Ikke bare det, siden begynnelsen av september har indeksen beveget seg pent innenfor en meget smal trendkanal og alle MA-lengdene har en etter en pyntelig funnet sin vante rangordning i chartet. Den stiplede røde/blå kurven viser min egen trendindikator. Den indikerer nedtrend ved røde prikker og opptrend ved blå.

Siden begynnelsen av september har også indeks ligget over MA-10. Den ligger nå på rundt 398. Når den brytes kan det være første tegn på en pust i bakken. MA-20 nærmer seg nedre trendlinje i den grønne kanalen og vil fungere som naturlig støtte ved ytterligere fall. MA-20 ligger nå på ca. 392 mens MA-50 er på 377.

Jeg ser for meg at jeg vil vurdere gevinst nå grønn trendkanal brytes. Mulig jeg også setter SL rundt MA-10 men som alltid vil dette avhenge litt av dagsform og den dagens vurdering. Foreløpig synes det imidlertid ikke til å være noen grunner til å prøve seg på å time seg inn/ut her og short synes å være helt på jordet - enn så lenge. Dersom Oslo åpner opp i morgen og slutter som den åpner så viser projeksjonene følgende bilde:


Altså synes det ennå å være oppside i dette markedet - om man legger disse utvalgte 25 historiske forløpene til grunn.

Oslo forventes å åpne opp på torsdag. I løpet av natten har futures steget videre. SP500 endte opp ca. +0.7% etter at Oslo stengte. SP500 futures står nå i 1180.50 som er opp omtrent +0.9% fra Oslo close. Om dette holder seg så kan det indikere en OSEBX åpning på rundt 402.90, OBXEXDBULL på 67.30 og OBXEXDBEAR på 24.35.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg