mandag 3. januar 2011

2010 og 2011

Så er tiden kommet for å se tilbake på året som gikk. For min del har det vært et godt år med solid avkastning. Fra jeg tok min første inngang i januar har jeg holdt meg over OSEBX sin avkastning gjennom hele året. Her er en oversikt over utvikling av egen portefølje sammenlignet med OSEBX:


Chartet viser egen portefølje (blå linje) mot OSEBX (grå linje) og porteføljen relativt mot OSEBX (brun linje). En signifikant del av oppgangen skyldes 2 meget gode innganger (juli og november/desember). Begge gangene traff jeg bunnen tilnærmet perfekt. Jeg hadde imidlertid også 2-3 dårlige innganger i mai. Best betalt fikk jeg imidlertid for å være posisjonert i markedet gjennom hele høsten som hadde jevn oppgang. Av 23 handler gikk 16 i pluss (70%) og 7 i minus (30%). Snitt stigning på positive trades var +4.1% mens snitt fall i negative var -2.7%. Jeg var totalt i markedet i 40% av tiden, 38% av denne tiden var i en trade som endte positivt mens 2% var i en som endte negativt. Gjennomsnittlig lengde på de positive tradene var 6 dager mens gjennomsnittlig lengde på de negative var 1 dag (her må det imidlertid nevnes at min lengste trade var 52 dager). Om man ser på de gode og de dårlige inngangene så har jeg altså evnet å kaste kortene ved de dårlige og holde på dem ved de gode. Jeg har utelukkende handlet OBXEXDBULL i året som gikk. Jeg har hatt fokus på oppgang og synes dette derivatet på mange måter passer perfekt for min måte å trade på. Det er stort sett et meget likvid instrument selv om spread er en utfordring ved inngang og utgang.

For 2011 er det viktig å nullstille seg. Nyhetsbildet viser mye å bekymre seg over og markedene har gått langt i høst. Det bør imidlertid kunne gi muligheter for den som er villig til å ta risiko i aksjemarkedet. For min egen del er jeg ydmyk over å ha hatt en god porsjon flaks i 2010. Noen av inngangene har vært rene planketreff og det kan man ikke regne med i lengden.

Som allerede nevnt så har markedene gått mye i høst og det ville ikke være unaturlig med en korreksjon i første halvår. Set man imidlertid på de lange linjene så er det ikke noe i veien for at hovedindeksen kan gå kraftig de neste årene:


Chartet viser hovedindeksen (sammen med MA-50 og MA-200) siden 1983. Som man ser så har tidligere nedgangstiden blitt etterfulgt av store oppganger. Kanskje er det imidlertid anderledes denne gangen. Man skal holde alle muligheter åpne. Jeg vil imidlertid fortsette å holde fokus på oppsiden i dette markedet. Projeksjonene av tidligere forløp opp mot dagens situasjon ser ennå lys ut for de neste månedene. Denne projeksjonen av 58 mest sammenlignbare forløp de siste 27 år viser dette:


Her er det matchet tilbake til sommeren og projesert ut første kvartal av 2011. Dette chartet viser gjennomsnitt (svart), øvre (blått) og nedre (rødt) standardavvik av lignende tidligere forløp på Oslo Børs siden 1983. Tidligere forløp matches mot aktuell utvikling vha. minste kvadraters metode med mindre vekt på verdier lengre bakover i tid. De forløp med best match er projesert inn i chartet som oransje kurver. Markerte topper og bunner brukes som målepunkter for matchingen (grønne vertikale linjer angir disse). Blå skraverte felter til høyre i bildet viser bullish divergens i forhold til normalfordeling mens røde skraverte felter viser bearish divergens. I tillegg viser de grønne sirklene punkter som flest scenarier har krysset. Større sirkler indikerer flere treff.

Verdt å merke seg er at nedsiden innenfor normalområdet ligger høyere enn vanlig. Gjennomsnittlig forventet utvikling ligger svakt høyere enn normalt mens de grønne sirklene gir rom for mange forskjellige scenarier. Jeg tok en nøytral/defensiv posisjon før jul (1/3 BULL) som jeg sitter med ennå.

Ønsker alle lykke til i 2011!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg