torsdag 11. november 2010

Historien om en trend

Lite ante jeg at mitt siste kjøp av bullderivater skulle innlede årets opptrend. Dette kan man aldri vite. På et eller annet tidspunkt må man ta en kalkulert risiko og som tidligere nevnt så er det større sjanse for en opptur enn en nedtur. Derfor, etter en negativ august måned på børs, valgte jeg å satse på en opptur. Enhver slik inngang kan i utgangspunktet bikke feil og sånn var det også med min. Først var jeg kort inne og ble brutalt stoppet ut - men med gevinst. Så, lå jeg på vent og markedet gjorde et stort byks 1. september. Jeg satt utenfor og ergret meg. To dager senere gikk jeg inn igjen men etter 3 dager var jeg ca. -3% i minus. Jeg valgte imidlertid å holde bullderivatene basert på en statistisk analyse av tilsvarende historiske forløp. Resten av september ble meget bra og analysene av historiske forløp viste seg å være treffende. Det etablerte seg en klar trend med ingen åpenbare brudd. Dette var ganske uventet med tanke på at september er en fryktet børsmåned og sommeren var meget volatil.

Mot slutten av september kom så intervjuet med David Tepper på CNBC. Tepper argumenterte på en lettfattet måte hvorfor han mente at markedene skulle opp: "enten blir økonomien bedre og aksjer stiger; eller, økonomien blir ikke så mye bedre og Fed trør til med QE2 og alt stiger". Fed chairman Bernanke hadde allerede i slutten av august antydet nødvendigheten av en ny runde med QE i sin tale fra Jackson Hole. Tepper ble kritisert men også støttet i sin analyse. Folk som har tjent så mye penger som Tepper har høy status i USA og jeg tror intervjuet åpnet manges øyne for det som var i ferd med å skje. I mens fortsatte skeptikerne med å både kritisere Fed sine planer og å argumentere for at trenden ikke kunne vare. Aksjemarkedene fortsatte imidlertid sin jevne og udramatiske stigning av typen 2 frem og 1 tilbake - helt etter statistikken som viser at omlag 2 av 3 børsdager befinner seg i en opptrend.

Det er alltid vanskelig å hoppe på trender fordi man gjerne vil at det faller litt først før man kjøper seg inn. En lekse jeg har lært er at å hoppe på en etablert trend er noe av det lureste man kan gjøre. Selvsagt kan en korreksjon komme rett etter at man har kjøpt seg inn (slik det skjedde for meg) men sjansen for at en trend fortsetter - spesielt en positiv trend - er stor. Med en gjennomtenkt strategi for exit så er nedsiden som regel begrenset. Det vanskeligste med en trend kan være å bli sittende. Jeg ble f.eks. med på en del av oppturen våren 2009 med tok gevinst altfor tidlig (med høsten 2008 i minne). "Aldri feil å ta gevinst" er forsåvidt et godt råd men man må også ta risiko for å tjene penger. Om man vil følge en trend så må man ha en viss grad av standhaftighet og tålmodighet. Som regel er det noen få trades som bringer det meste av gevinsten gjennom et år (for dags/ukes-tradere). Derfor gjelder det å ri så lenge som mulig på oppturer. Her finnes det selvsagt mange skoler og det å ta gevinst kan være en god måte å nullstille seg på men da bør man også være beredt på å kjøpe seg inn igjen på et høyere nivå om trenden fortsetter.

Jeg har valgt å bli sittende med OBXEXDBULL gjennom 50 handledager nå. Det har jeg aldri gjort tidligere. Det snakkes av og til om at slike bull- og bear-derivater ikke lønner seg over tid da de taper seg i verdi. Dette er riktig, ikke pga. juks og fanteri, men rett og slett av matematiske grunner slik de er bygd opp. I et trendende marked er ikke denne avmatingseffekten like stor og man kan til og med oppnå med enn 2x men mange dager etter hverandre riktig vei. I mitt tilfelle ligger jeg på omlag 1.9x OBX som er helt OK. Hovedpoenget er jo at man sitter riktig vei.

Hvor lenge varer så denne opptrenden? Ingen vet, men så langt er det ingen grunn til å hoppe av. Historiske forløp viser mer mulig oppside:

Som vanlig viser chartet gjennomsnitt (svart), øvre (blått) og nedre (rødt) standardavvik av lignende tidligere forløp på Oslo Børs siden 1983. Utvalget av tidligere forløp matches mot aktuell utvikling vha. minste kvadraters metode med mer vekt på de siste ukers utvikling fremfor indeks flere måneder tilbake. Markerte topper og bunner brukes som målepunkter for matchingen (grønne vertikale linjer angir disse). De utvalgte forløpene som matcher mest med dagens situasjon plottes så som oransje kurver med siste handledag som felles punkt. Deretter viser høyre side hvordan utviklingen har vært for disse utvalgte forløpene.

Som man kan se har en flertall av tilsvarende forløp vært positive og historisk sett så burde hovedindeksen i et normalområde ligge mellom 405 og 437 med en snittverdi på 421 ved månedens slutt. En tradisjonell trendanalyse vha. kanaler og gjennomsnittskurver ser slik ut:


For i morgen så vil tangering av MA-10 ligge i underkant av 412 mens MA-20 ligger rundt 405. Som man ser er disse nå parallelt stigende og til og med MA-50 er nå nærmest en rett linje. Dette understreker denne trendens styrke.

Alle trender tar slutt og denne kan være over allerede. Det vil de neste dagene og ukene vise. For meg er det imidlertid ingen grunn til å spekulere i at trenden er over nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg